תוכנית המשכיות עסקית

שמה המקצועי של התוכנית נקרא BCP והיא מתייחסת לשמירה על המשכיות רציפה של עבודה בעסקים ובארגונים גם במקרים של שיבושים במערכות או אסון. המטרה שלה היא לא רק להגן ולאפשר מהלך עבודה רציף ותקין אלא גם התאוששות מאסון בצורה מהירה ובטוחה.

כמו כן המטרה שלה היא גם להגן על שותפים עסקיים ומהתנהלות מול מיקור חוץ בכל ההיבטים. כל מה שצריך לדעת על תוכנית המשכיות עסקית במאמר הבא: מהי המשכיות עסקית, מה ההבדל בינה לבין תוכנית התאוששות מאסון, כיצד מתבצעת התחזוקה השוטפת, ומה החשיבות של התוכנית.

מהי תוכנית המשכיות עסקית

תוכנית המשכיות עסקית היא בעצם אסטרטגיה מאורגנת לצורך שמירה על התפקוד העסקי או לחידשו במקרה ויקרה אסון ואחת המערכות החשובות בארגון תיפגע.

כל אסון יכול להשפיע על ההתנהלות העסקית, אינו זאת בשנת 2020 כאשר הקורונה השביתה שווקים שלמים ומרבית ממקומות העבודה עברו לעבוד מהבית.

שיבושים נוספים יכולים לקרות עקב שריפה בבית העסק, הצפה, גניבת מכשור ועוד. המשכיות עסקית נועדה כדי להתנהל מראש בצורה חכמה כדי למזער נזקים במקרים כאלו וכדי לחזור לשגרה כמה שיותר מהר עם כמה שפחות נזק.

ההבדל בין המשכיות עסקית להתאוששות מאסון

המשכיות עסקית זאת ההגדרה הכוללת של התוכנית. לעומת זאת התאוששות מאסון זה חלק אחד מתוך כל התוכנית והוא מיועד כדי לענות על אתגרים שונים שנוצרו מתוך אסון טבע כמו שיטפון או שריפה, מחיקת נתונים עקב טעות אנוש, פגיע במערכות מידע עקב מתקפת סייבר על הארגון ושיבוש במתן שירות עקב הפסקת חשמל ואיבוד נתונים בזמן אמת.

החברה שאחרית על בניית תוכנית אסטרטגית להמשכיות עסקית צריכה לקחת בחשבון כל מקרה לגופו וכיצד למנוע או לחפות לצמצם את הנזקים שלו מראש וכיצד להתמודד עם הנזק ולהתאושש ממנו אחרי שהוא כבר התרחש.

תחזוקה שוטפת

כחלק מהקמת התוכנית, מערכות הגיבוי והאסטרטגיה להמשכיות העסקית, יש צורך גם לבדוק אותה מפעם לפעם בתנאים שונים כדי לוודא שאכן היא תקינה וברמת ביצוע או שמא היא אינה מספקת ויש צורך במקצה שיפורים.

נהוג לבצע בדיקות 2-4 פעמים בשנה. ניתן לעשות זאת גם על ידי חברה חיצונית של שירותי מחשוב לעסקים המתמחה במציאת נקודות תורפה בתוכניות כאלה ובכך לכסות את על האפשרויות שיכולות לפגוע בהתנהלות התקינה של החברה.

מה החשיבות של תוכנית המשכיות עסקית

תוכנית המשכיות עסקית חשובה ממספר סיבות:

  • שמירה על מידע – כל עסק מהקטן ביותר ועד לארגון הגדול ביותר מחזיקים ברשותם כמויות גדולות של מידע, מסמכים ונתונים.

במקרה של אסון יש צורך בשימור המידע כדי שלא יינזק, יאבד או יימחק לחלוטין. לשם כך יש מספר אפשרויות להגנה על המידע.

  • חזרה מהירה להתנהלות תקינה – במקרה של שריפת משרד למשל בו היו מחשבי החברה והשרתים שבהם שכן כל המידע, האו כנראה ייאבד.

לכן במקרים כאלו יש צורך בגיבוי בענן או בשרת חיצוני מחוץ למשרד. אך גם אם כל המידע נשמר בענן יש צורך לשחזר אותו כמה שיותר מהר כדי לחזור לעילות תקינה של הארגון.

  • התמודדות עם השבתת הארגון – כפי שחווינו בקורונה, משרדים רבים נסגרו הפעילות עברה באופן מייד למתכונת של עבודה מהבית. כל עובד עבד מהמחשב הבייתי שלו.
    אך מה אם אותו עובד התחיל פרויקט מאוד גדול במחשב שבמשרדי החברה וכעת הוא צריך להמשיך מביתו את אותו הפרויקט? עם מערך גיבוי נכון וחיבור לשרתי ענן אותו עובד יוכל לעבוד בכל יום ממקום אחר ולהשתמש במידע בכל מקום.
  • גיבוי מידע – אחת המטרות החשובות ביותר של התוכנית היא לגבות מידע חשוב של החברה החל ממידע של משאבי אנוש ועד לפרויקטים סודיים שזקוקים להצפנה מקצה לקצה.

מי בונה תוכנית המשכיות עסקית?

בישראל חברות הרבות המתמחות בבניית אסטרטגיה להמשכיות עסקית וכמו כן מסייעות ביישומן, בבדיקתן ובשדרוגן לאורך הזמן כדי שאכן התוכנית תהיה מדויקת לכל אסון שעלול לפגוע בהתנהלות התקינה של העסק.

מה זה DRP?

זאת למעשה תוכנית של התאוששות מאסון שנכללת תחת הגדרת תוכנית המשכיות עסקית. עם פגע אסון קטסטרופאלי בחברה, מכל סוג שהוא, יש צורך בשחזור נתונים וחזרה מהירה ולשגרה כדי לא לאבד כסף, שתפים וזמן יקר עבור העסק.

cropped-logo
יזמקו שירותי מחשוב לעסקים

יזמקו פרו היא חברה מובילה בתחום שירותי מחשוב לעסקים בישראל. החברה פועלת משנת 1972 ומעניקה מגוון רחב של שירותים, החל מתמיכה שוטפת ועד לפרויקטים מורכבים. צוות החברה כולל אנשי מקצוע מוסמכים ומנוסים, בעלי ידע וניסיון רב בתחום המחשוב. החברה חרטה על דגלה מתן שירות איכותי ומקצועי, תוך התאמה לצרכים הייחודיים של כל לקוח.

שתפו את המאמר לאדם שחייב לקרוא:
אירוח שרתים

אירוח שרתים

איך אירוח שרתים יסייע לעסק שלכם? בעידן הדיגיטלי, שבו כמעט כל היבט בחיינו שזור בטכנולוגיה, לא ניתן להפריז בחשיבותו של שירות אירוח שרתים אמין. בין

למאמר המלא »
לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות!
פתיחת קריאת שירות
הכניסו פרטים ונשוב בהקדם
יש שאלה?
צרו קשר
הכניסו פרטים ונשוב בהקדם